Der er mange traumemekanismer der kan forårsage en whiplashskade. Derfor er der med andre ord ikke én bestemt traumemekanisme der hører til whiplashtraumet. Når det er sagt, så ved vi fra litteraturen, at langt de fleste skadelige whiplashtraumer skyldes trafikulykker.
Traumemekanismen der relateres til whiplash er velbelyst i den videnskabelige litteratur. Den er kendetegnet ved en pludselig og uventet fysisk påvirkning af en person hvorved der sker en energiafsætning og kraftpåvirkning af især nakken og overgangen mellem nakken og hovedet, og nakken og brystryggen.
Whiplashtraumet sker oftest i trafikulykker hvor den tilskadekomne påkøres bagfra, ofte med relativt lav hastighed. Da energiafsætningen afsættes meget hurtigt har man som person meget begrænset mulighed for at beskytte sig. Forskningen viser, at en stor del af whiplashskaderne skyldes påkørsel bagfra ved hastigheder under 20 km/timen.
Ved påkørsler ved lav hastighed sker der ofte begrænset eller slet ingen synlige skader på bilerne. Det afhænger af mange faktorer, fx bilerne der involveret og deres kofangersystemer, kollisionsretningerne og vinklerne mellem bilerne og graden af overlap mellem kofangerne.
Om der er synlig skade på bilen eller ej har imidlertid ingen indflydelse på om man kan have pådraget sig en personskade (fx whiplashskade). Forskningen har vist, at der ved lav hastighedskollisioner ikke findes en sammenhæng mellem materiel skade på bilerne og risikoen for personskade. Analyse af bilerne giver derfor ingen mening når personskader ved lav hastighedskollisioner skal evalueres.
Ja, der er mange typer traumer der kan forårsage en whiplashskade. Den hyppigste er dog en påkørslen i trafikken. Mange patienter pådrager sig skader ved andre kollisionsretninger (fx fra siden eller frontal kollision) eller ved andre lignende traumemekanismer, fx fald på is eller slag i hovedet. Derfor kan man godt på en whiplashskade af flere forskellige typer traumer.
Lars Uhrenholt har tidligere forfattet en artikel vedrørende den manglende sammenhæng mellem materiel skade og personskade ved lav hastighedskollisioner. Artiklen er tidligere trykt i Ugeskrift for Læger og kan læses her. Du kan også læse mere om forskning i whiplash på nedenstående link.